Ako ovplyvňuje parkovacia politika v Bratislave predaj nehnuteľností
Ako ovplyvňuje parkovacia politika v Bratislave predaj nehnuteľností

Ako ovplyvňuje parkovacia politika v Bratislave predaj nehnuteľností

Parkovanie sa hlavne vo väčších mestách, centrách a hustejšie obývaných lokalitách stáva pri kúpe nehnuteľnosti podstatným faktorom. Evidujú to aj realitní makléri v Bratislave, kde sa po odštartovaní zavádzania parkovacej politiky menia parkovacie štandardy a byty, pri ktorých je jednoduchšie nájsť podvečer miesto pre auto, stúpajú na cene. Kupujúci uprednostňujú lokality, kde už fungujú nové pravidlá a parkovanie pre domácich je menej problematické ako tomu bolo predtým. Viac v rozhovore prezradila Vieroslava Štrbáková z RESCON Real Services.
  • Lokality s parkovacou politikou sú vyhľadávané
  • Trvalý pobyt sa pri prenájme osvedčil
  • Koľko stoja garáže a parkovacie miesta?

Je parkovanie dôležitým kritériom pri výbere/kúpe nehnuteľnosti?

Toto je v rámci Slovenska veľmi individuálne. Predpokladám, že klienti v menších obciach mimo miest zatiaľ túto otázku veľmi neriešia. Do mnohých dedín ešte problém s autami stojacimi úplne všade zatiaľ nedorazil alebo si ho tam zatiaľ neuvedomujú, lebo verejného priestoru tam majú stále dosť. Dokonca aj v Bratislave sú lokality, hoci je ich už naozaj veľmi málo a skôr hovoríme o pár uličkách ako štvrtiach, kde problém s parkovaním nie je. Potom sú lokality v Bratislave, takpovediac so štandardne problematickým parkovaním, t.j. ak prídete z práce po piatej, zaparkujete do 5 minút peši od vchodu, ak po siedmej, zaparkujete do 10 minút od vchodu, ak prídete v noci, hľadáte miesto po celej štvrti a nakoniec to „hodíte“ niekde na trávu, aj keď riskujete pokutu. Ak chodíte domov neskoro pravidelne, zrejme vás to nočné hľadanie už dávno prestalo baviť a kúpili ste si parkovacie miesto alebo garáž v okolí. Na niektorých sídliskách problém s parkovaním „vyšperkovali“ šoféri už dávno do takej podoby komunitnej spolupráce, že parkujú na neutrále bez ručnej brzdy, aby ich ráno sused, ktorého blokujú, vedel odtlačiť a vyjsť s autom do práce. Tak sa parkuje na niektorých uliciach Podunajských Biskupíc, Vrakune a donedávna i Petržalky.

Informácia o parkovaní je uvádzaná už takmer v každom inzeráte automaticky.
Vieroslava Štrbáková

Rieši tieto problémy postupné zavádzanie parkovacej politiky?

Ešte nie tak dávno boli v Bratislave aj lokality, kde nezaparkujete nikdy, ak nemáte šťastie niekoho práve vystriedať. Takými lokalitami boli napríklad celé Staré Mesto, Nové Mesto, Ružinov - Nivy.... Situáciu výrazne zmenila parkovacia politika. To znamená výrazné zdraženie parkovania pre tých, ktorí v danej lokalite ani v Bratislave nemajú trvalý pobyt a mierne zdraženie pre tých, ktorí sú z Bratislavy, ale nie z tejto štvrte. Radikálne zdraženie predstavuje parkovacia politika pre tých, ktorí prídu do práce a ich auto osem i viac hodín blokuje verejný priestor. Na webe a sociálnych sieťach sa znieslo na adresu parkovacej politiky množstvo kritiky i hejtu. Zmeny jednoducho vždy prinesú u niektorých nespokojnosť. Domáci, ktorí žijú v lokalitách s parkovacou politikou, si však zmenu jednoznačne pochvaľujú a pri predaji nehnuteľnosti sa aj my makléri často stretávame s otázkou (pokiaľ nie je k domu alebo bytu vyhradené vlastné parkovanie), či je v lokalite parkovacia politika alebo či im s parkovaním pomôže prihlásenie na trvalý pobyt. Týka sa to tak predávaných ako aj prenajímaných nehnuteľností a dnes už veľmi zriedkakedy maklér absolvuje obhliadku, kde by otázku parkovania nedostal. Parkovanie je teda minimálne vo väčších mestách dnes už jednoznačne jedným z najvýznamnejších kritérií výberu a dôkazom toho je aj fakt, že informácia o parkovaní je uvádzaná už takmer v každom inzeráte automaticky a často je parkovanie zahrnuté priamo v cene bytu.

Nie všetky byty disponujú parkovacím státím alebo samostatnou garážou. Zaujímajú sa klienti pri kúpe nehnuteľnosti o možnostiach verejného parkovania v okolí?

Pri kúpe vždy. U novších bytoviek a rodinných domov už klienti automaticky očakávajú minimálne jedno vlastné parkovacie státie a tiež možnosť parkovania pre návštevy alebo druhé auto v blízkom okolí. V súčasnosti pri novostavbách už preto veľmi často nájdete inzeráty, kde je parkovacie státie priamo zahrnuté v cene, prípadne druhé za doplatok. Benefit vlastného parkovania sa už vníma pri tomto type nehnuteľností ako štandard. Ak máte na predaj byt v novšom projekte (novostavba alebo bytovky postavené po roku 2000) a nemá parkovacie státie, je to značná nevýhoda a dobrý maklér by si mal pozisťovať ako často je na predaj parkovacie miesto v dome, za akú cenu a či je v okolí domu možnosť miesto si prenajať. Inak je odkázaný len na kupujúceho bez auta, ktorých je v tejto cenovej kategórii pomenej.

Ako je to pri prenájme nehnuteľností?

Pri prenájme sa nájomníci na parkovanie pýtajú len vtedy, ak majú auto. Pokiaľ byt nedisponuje parkovacím státím, je už takmer nevyhnutnosťou, aby mal perfektnú dostupnosť MHD, ale ak má klient jedno či dve autá, opäť je vo výhode maklér, ktorý má poruke riešenie v podobe dodatočného prenájmu státia či garáže v okolí - napríklad v komerčných parkovacích domoch. Často sa tiež klienti pri prenájme zaujímajú aj o možnosť prihlásenia sa na trvalý pobyt v prenajímanom byte, a to najmä v lokalitách, kde platí parkovacia politika. V tomto prípade je úplne bezdôvodná obava majiteľov z minulosti, že tým nájomníkovi vzniká nejaký nárok na byt. Nevzniká. Dokonca majiteľ môže bez vedomia nájomníka tento trvalý pobyt zrušiť jednostranným úkonom na miestnom úrade a prípadné riziká sa dajú pomerne dobre zmluvne ošetriť. Prenajímateľ tak môže mať výraznú výhodu oproti iným ponukám v podobe bezproblémového parkovania pre nájomníka a zároveň záruku dlhodobého nájomníka - veď kto by si už menil doklady, ak by sa chcel za rok odsťahovať.

Parkovanie v Petržale
Ak si nie ste istí, či v danej lokalite je už zavedená parkovacia politika, dá sa to skontrolovať cez viacero aplikácií, napríklad Paas.

Ako si majú kupujúci overiť možnosti parkovania v lokalite, v ktorej plánujú kúpiť nehnuteľnosť?

Ak má záujemca takú možnosť, najjednoduchšie je prísť na obhliadku o siedmej večer. To je približne doba, kedy sú všetci bežní pracujúci už doma a po tejto hodine sa parkovacie možnosti v okolí domu míňajú už pomaly. Ak máte obhliadku o piatej a parkujete 150 metrov od vchodu, lebo nebolo miesto, čakajte problém a zistite si cenu predaja či prenájmu parkovacieho státia v okolí a či sú vôbec v ponuke. V najhorších oblastiach sa totiž parkovacie státia či garáže predávajú a prenajímajú len „ústnym podaním“, do žiadnej inzercie sa vôbec nedostanú. Ak kúpite byt v takejto lokalite a o polroka sa rozhodnete parkovanie si dokúpiť, môže sa vám stať, že budete musieť dlhé mesiace čakať, kým sa Vám podarí niečo kúpiť alebo prenajať si. Ak si nie ste istí, či v danej lokalite je už zavedená parkovacia politika, dá sa to skontrolovať cez viacero aplikácií, napríklad Paas. Parkovacia politika v kombinácii s trvalým pobytom je obvykle príjemný a celkom lacný spôsob, ako neplatiť za parkovacie státie a mať ho. Síce nie úplne pred vchodom, ale niekde v blízkom okolí. No a tretia možnosť je kúpa či prenájom. Viete kde zaparkujete, máte túto možnosť 24/7, ale stojí to pár (desiatok) tisíc naraz, ako úvodný jednorazový výdavok.

Parkovanie Dlhé diely

Aký vplyv má parkovanie na kúpu nehnuteľnosti? Sú klienti, ktorí kvôli horšiemu parkovaniu odmietnu nehnuteľnosť?

Jednoznačne áno. Sú takí klienti, ktorí si nehnuteľnosť nekúpia kvôli absencii vlastného parkovacieho státia alebo preto, že je len jedno a majú autá dve alebo preto, že boli na obhliadke v inej štvrti a tam taký problém s parkovaním ako pri vašej ponuke, nebol. V prípade novostavieb alebo novších projektov postavených po roku 2000 sú skôr ojedinelé prípady klientov, ktorí prídu na obhliadku s tým, že parkovanie nepotrebujú. Skôr naopak, výrazná väčšina klientov automaticky počíta s tým, že v novšej bytovke majú aspoň jedno státie a očakávajú ho obvykle už zahrnuté v cene. Často však potrebujú dve (najmä pri 3 a viac izbových bytoch). Pýtajú sa tiež na možnosť parkovania pre návštevy. Pri bytoch v starších bytovkách, na ktoré sa orientuje iný typ klientov, sa skôr zaujímajú o verejné parkoviská a či je zavedená v lokalite parkovacie politika. Prípadne na možnosť rezervácie verejného státia či odkúpenia garáže v okolí. V každom prípade, na parkovanie sa už v súčasnosti pýtajú pri kúpe takmer všetci klienti, aj tí, ktorí auto ešte ani nemajú. A považujem to za správne. Ak niekto uvažuje o kúpe auta, je najmä jeho úlohou mať pre to auto zabezpečené parkovanie.

Ako sa momentálne pohybujú ceny parkovania v Bratislave?

Po ohlásení parkovacej politiky pred pár rokmi ceny prudko vystrelili takmer v celej Bratislave a doslova v priebehu pár týždňov garáže aj parkovacie miesta takmer zmizli z ponuky realitných portálov. Dôvodom bol samozrejme aj tzv. investičný dopyt. Garáže a parkovacie státia boli totiž istú dobu výhodnejšou investíciou ako byty. Pri nižšej úvodnej investícii mali takmer nulové náklady na prevádzku, mizivé riziko pri prenájme, vyššiu likviditu (možnosť rýchleho predaja) aj vyššie zhodnotenie investície. Po oznámení parkovacej politiky garáže a parkovacie státia predali a nejakú dobu predávali okamžite a tak, že predávajúci vôbec nehľadal kupujúceho, stačilo „pustiť“ informáciu o pláne predať garáž hocikomu - susedovi, kamarátovi, a ponuky prichádzali samé aj s licitovaním. Tak to pokračovalo približne do doby, kedy sa rozširovanie zón parkovacej politiky zastavilo, asi pred rokom. Od tej doby ceny viac-menej stagnujú a niektoré garáže či parkovacie státia, ktorých majitelia si nevšimli zmenenú situáciu, sú v ponuke na portáloch celé mesiace i rok. V každom prípade však na parkovacie státie v Bratislave počítajte so sumou minimálne 15 až 20-tisíc eur podľa lokality. Pri garážach sa ceny môžu pohybovať až približne do 30-tisíc eur a to v závislosti nielen od lokality, ale tiež od toho či má garáž elektrinu, vysporiadaný pozemok, opravenú strechu alebo elektrickú bránu.

Parkovanie Lamač

Ako ovplyvňuje trh s nehnuteľnosťami nová parkovacia politika v Bratislave? Má to dosah aj na cenu nehnuteľností v lokalitách, ktoré už prešli na nové pravidlá?

Jednoznačne áno. Samozrejme, spočiatku bolo potrebné, aby si obyvatelia na nový systém zvykli a ako to už býva pri všetkom novom, našlo sa množstvo odporcov. Dobré správy sa však šíria rýchlo a obyvatelia rýchlo pochopili, že parkovacia politika je pre nich fajn a tak aj za cenu bytu v lokalite, kde je zavedená si určite môžete pýtať o pár tisíc viac, ako za byt, kde parkovacia politika nie je, týka sa to však najmä starších sídlisk, menej novostavieb, kde sú parkovacie domy a garáže. Ak si má napríklad klient vybrať medzi rovnakými bytmi v Rači alebo Krasňanoch a má auto, parkovacia politika v Krasňanoch bude preňho zaiste výraznou výhodou. Je to podobné, ako v prípade zverejnenia trasy električky v Petržalke. V momente, ako bola trasa zverejnená, byty v okolí zastávok sa rozchytali ako prvé a dodnes sa predávajú o niečo drahšie ako tie mimo trasy. A blízkosť električky žiadny maklér nezabudne v inzeráte spomenúť. Podobné je to aj s parkovacou politikou. Dostupnosť a parkovanie sú pre kvalitu bežného života veľmi dôležité - každý ich chce mať poruke, a nie sa nimi zaoberať dennodenne.

Od októbra už bude v Bratislave zakázané parkovanie áut na chodníkoch (okrem vyznačených miest). Bude mať aj toto nariadenie vplyv na ceny nehnuteľností?

Myslím, že úplne presnú odpoveď nám ukáže až čas. Problém je totiž príliš rozšírený, obce termín evidentne a viditeľne nestíhajú a pokrivkáva aj široké informovanie verejnosti o tomto zákaze. Navyše dnes ešte nevieme posúdiť, do akej miery, vzhľadom na danú situáciu, bude polícia dodržiavanie tohto pravidla naozaj vyžadovať pokutami a „papučami“. Môj osobný predpoklad je, že najmä v Bratislave, táto zmena, akonáhle sa začne jej dodržiavanie vymáhať, ešte zväčší cenový rozdiel medzi lokalitami s parkovacou politikou a bytmi s vlastným parkovaním a ponukami, ktoré sú dnes inzerované s informáciou „parkovanie verejné“. Ak totiž táto formulácia donedávna znamenala parkovanie zadarmo, musíme si pomaly zvykať, že bude tou najdrahšou formou parkovania v porovnaní s ostatnými.

Zdroj: ZoznamRealit.Sk, RESCON Real Services

Publikované: 22.9.2023


Odporúčané nehnuteľnosti

 GARÁŽ. PREDAJ, 18m2, širšie centrum Banskej Bystrice Predaj 15.300,- €
GARÁŽ. PREDAJ, 18m2, širšie centrum Banskej Bystrice

AstonReal ponúka na predaj garáž v širšom centre Banskej Bystrice - pri bývalej Smrečine. Garáž má plochu 18m2. Je suchá, udržiavaná. Bez elektriny. Kúpou voľná. informácii na tel čísle 0917744534...

Garáže 18 m2 Banská Bystrica / Cesta k Smrečine
Garáž v Senici Predaj 18.000,- €
Garáž v Senici

Ponúkame na predaj garáž v Senici v mestskej časti Kolónia.Garáž vo výmere 18 m2 s vybetónovanou montážnou jamou  je súčasťou radovej zástavby garáží.Je tu zavedená a pripojená elektrika...

Garáže 18 m2 Senica
Garáž, Haburská ul., Ružinov pri Štrkovci Predaj 44.000,- €
Garáž, Haburská ul., Ružinov pri Štrkovci

Ponúkame na predaj garáž na ul. Haburská, Ružinov pri Štrkovci. Výmera garáže 17,74 m2, zastavaná plocha o výmere 19 m2. Pozemok patrí Hlavnému mestu, mesačne sa platí poplatok 19...

Garáže 16.74 m2 Bratislava - Ružinov / Haburská
Na predaj,parkovacie státie v Žiline v byt.komplexe The Cube Predaj 23.900,- €
Na predaj,parkovacie státie v Žiline v byt.komplexe The Cube

Ponúkame Vám na predaj vyhradené garážové parkovacie státie v modernom bytovom komplexe the Cube na sídlisku Vlčince v Žiline. Parkovacie státie je v osobnom vlastníctve a má výmeru 18 m²...

Garáže 18 m2 Žilina / Obchodná
Garáž Toryská ul., Vrakuňa s pozemkom Predaj 25.000,- €
Garáž Toryská ul., Vrakuňa s pozemkom

Ponúkame na predaj garáž v radovej zástavbe na ul. Toryská, Vrakuňa.Výmera 15 m2, pozemok pod garážou je v osobnom vlastníctve, dvojkrídlová plechová brána. K cene bude pripočítaná sprostredkovateľská provízia...

Garáže 15 m2 Bratislava - Vrakuňa / Toryská